Vakantie - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu

Door: Henk en Diana

Blijf op de hoogte en volg Henk en Diana

23 Augustus 2024 | Roemenië, Solovăstru

Vakantie

Het is inmiddels alweer twee maanden geleden dat de vorige blog geschreven is. We schrijven regelmatig een blog en we hebben ook een nieuwsbrief. De nieuwsbrief is echt alleen werk gerelateerd en in de blog worden ook nog andere gebeurtenissen besproken die we in het dagelijks leven meemaken. Het kan dus zijn dat bepaalde zaken elkaar overlappen.

Het vorige blog ging over het kinderkamp van Phoneo en ik had beloofd om nog iets over ons eigen kinderkamp te schrijven. Echter twee dagen na ons kinderkamp gingen we naar Uppsala in Zweden voor de conferentie van Livets Ord en was het er nog niet van gekomen om een blog te schrijven.

Maar eerst hadden we op 9 juli de afsluiting van Adăpost, ons inloophuis. We hebben iedereen in Reghin opgehaald en bij het zendingshuis hadden we een bbq met elkaar. Vanwege de warmte zaten we binnen, buiten was niet te doen. De mensen vonden het geweldig, alsof ze op een bruiloft waren werd er gezegd. Zeer geslaagd dus.

Een terugblik op onze eigen kinderdagen:

Deze vonden plaats op 16-17 en 18 juli. Het thema van het kamp was Jozef.

Kinderen konden zich van te voren aanmelden, er was plek voor 30 kinderen. Het kamp werd gehouden in Jabenita. Daar is een mooi terrein, veel ruimte om te spelen en een overdekt gedeelte om te knutselen, te zingen, te luisteren naar het Bijbelverhaal etc. We haalden de kinderen om half tien op en aan het eind van de middag werden ze weer terug gebracht naar Solovăstru.

Iedere dag was er een Bijbelverhaal, knutselwerkje, spelletjes en ieder groepje kon zich alvast voorbereiden voor de bonte middag op donderdag.

Met het knutselen deden de kinderen erg enthousiast aan mee, zelfs de oudere jongens van 16-17 jaar. Elk knutselstukje had wel een link naar het verhaal over Jozef. De kinderen hebben ook een linnen tas versierd waarin ze hun knutselwerkjes aan het eind van het kamp mee naar huis konden nemen.

Er was een zeskamp, teambuilding spellen en natuurlijk waterspellen. En vooral die waterspellen waren fijn want het was erg warm die dagen. Dat maakte het ook dat de kinderen soms een beetje futloos waren……en dat is te begrijpen met die hitte.

De bonte middag was ook een groot succes en hebben we enorm gelachen met elkaar.

De eigenaren van het terrein (Adlersnest) zorgden voor het eten, daar hadden we dus geen omkijken naar.

Al met al was het een geslaagd kamp en bedanken we de vrienden uit Nederland die speciaal voor het kamp naar Roemenië waren gekomen om ons te helpen!

Na het kamp hadden we nog 1 dag om ons voor te bereiden op onze reis naar Zweden. Voor de kinderdagen was de auto nog naar de garage geweest voor een check. En dat was maar goed ook, er moest wel wat gerepareerd worden. In Roemenië kan het de gewoonte zijn dat je de onderdelen die vervangen zijn mee krijgt naar huis. Ze worden dan in je kofferbak gestopt, puur als bewijs dat er wel degelijk iets gebeurd is. Gelukkig hadden wij dat niet [e-1f60a].

In Uppsala hebben we een toffe conferentie gehad. Mooie worship, goede sprekers en ook bijzondere ontmoetingen. We kijken er met grote dankbaarheid op terug. Was ook fijn om Erik nog even te zien die we in Roemenië ontmoet hebben. Roemenië kwam ook een aantal keren terug tijdens de diensten. Er zijn twee jongens uitgezegend die als zendeling in Roemenië gaan werken en er zijn plannen om vanuit Livets Ord een Bijbelschool te gaan starten in Roemenië.

Nog even over de worship, er is één lied wat ik graag met jullie wil delen, dat het een bemoediging mag zijn voor jullie allemaal!

Na de conferentie hebben we nog vakantie gevierd. Genoten van het prachtige land. We zijn echt wel grote fans van Zweden. We zijn dankbaar dat het mogelijk was om deze reis te maken!

Op de terugreis kwamen we praktisch langs Auschwitz en hebben we een bezoek gebracht aan het voormalig concentratiekamp Auschwitz-Birkenau. Dat was kippenvel tot op het bot, zo ontzettend indrukwekkend, met geen pen te beschrijven.

Dit mag echt nooit vergeten worden!!

De rest van augustus hebben we nog vakantie, dat betekend dat we nog een week te gaan hebben voordat we weer aan het werk gaan. We gaan morgen weer naar onze vrienden in Campina. Zondag wordt onze bonuskleindochter opgedragen. Op de terugweg willen we de Transfagarasan gaan rijden. Volgens de makers van het programma TopGear de mooiste weg van Europa. Er is daar ook grote kans dat je bruine beren tegenkomt. Ik ben benieuwd of we er een paar gaan zien…..

Er was laatst hier in ons dorp nog een bruine beer gesignaleerd.

Op 2 september gaan we weer aan het werk en we zijn al een beetje aan het brainstormen over het komend seizoen. Zijn er misschien dingen die anders kunnen? Moeten activiteiten anders ingevuld worden of gaat het goed zoals het gaat? Het is goed om daarover met onze collega’s in gesprek te blijven. We kijken er naar uit wat komend seizoen ons brengen zal.

Verder zijn we al aan het voorbereiden voor ons verlof naar Nederland. We zullen van 20 september tot en met 6 oktober in Nederland zijn. De bedoeling van dit “officiële” verlof is om de sponsors te bezoeken en een beetje te netwerken. En uiteraard om familie en vrienden te bezoeken. Het zal niet haalbaar zijn om iedereen te bezoeken, maar we doen ons best.

We willen jullie bedanken voor jullie support in welke vorm dan ook.

Dankpunten:

*voor de mooie reis naar Zweden

*voor het werk wat we hier mogen en kunnen doen

Gebedspunten:

*voorbereiding voor het verlof naar Nederland

*voor het nieuwe seizoen

*voor het onderzoek wat nog steeds loopt ivm het overlijden van onze kleinzoon Daan.

God is trouw

Zijn plannen falen niet

Wilt u ons steunen dan kan dat via het onderstaande IBAN nummer:

NL41 INGB 00059 86 122

t.n.v: Christian Roma Support te Rotterdam, onder vermelding van:

6114 - Solovastru - code 4

Giften zijn belasting aftrekbaar!

• 23 Augustus 2024 - 13:50

Piet En Truus:

Dank weer voor dit verslag! Geniet nog van deze week en veel zegen bij de voorbereidingen voor het nieuwe seizoen. En tot ziens in Groningen! [e-1f64f][e-1f60d]

• 24 Augustus 2024 - 11:54

Hannie De Jonge:

HOI Henk en Diana.

Wat fijn om alles wat jullie ondernemen samen met de Heer te lezen ! Ik merk daardoor dat jullie gezegend wornden op vele manieren! En ook mooi dat via de conferentie 2 mensen in Roemenië gaan dienen! We zien verlangend uit naar wat Gods geest te weeg gaat brengen in de harten van de mensen in Roemenië.Ook zullen wij in de gebedsgroep vaker voorbede gaan doen via de gebedspunten voor het werk in Roemenie.

We zien er naar uit om jullie weer te zien in ons midden in Sept./Okt. as.

Haretelijk groet van Hannie en de Rankers!

• 24 Augustus 2024 - 13:46

Ina:

Hallo Henk en Diane, altijd weer zo bemoedigend hoe jullie ons meenemen in jullie avontuur in Roemenië. Dankbaar dat er zulke prachtige dingen uit mogen ontstaan. Gods rijke voor het nieuwe seizoen met veel wijsheid voor de nog te maken plannen. Maar eerst nog maar even genieten van de vakantie. Lieve groet, Anne en Ina

• 25 Augustus 2024 - 13:49

Marja :

Hallo Diana en Henk.

Mooi om jullie verslag te lezen. Fijn dat jullie met zoveel kinderen leuke dingen konden doen. Ik bid dat ze geraakt mogen worden door het evangelie en dat dit een vervolg mag krijgen. We zullen bidden voor inspiratie voor jullie volgende seizoen. We zien jullie binnenkort in Groningen.! Groeten van Jan en Marja