De winter komt er aan. - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu De winter komt er aan. - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu

De winter komt er aan.

Door: Henk en Diana

Blijf op de hoogte en volg Henk en Diana

05 December 2023 | Roemenië, Solovăstru

Hier weer een berichtje uit Roemenië.

De nachten worden kouder, de winter heeft zijn intrede gedaan. Alleen de sneeuw laat nog op zich wachten. We hebben wel een klein beetje sneeuw gehad, maar dat was dezelfde dag weer weg. In andere delen van Roemenië is er wel heel veel sneeuw gevallen, zoveel dat het zelfs op de Nederlandse televisie was te zien. We kregen dan ook verschillende appjes uit Nederland of we niet ingesneeuwd waren. Maar gelukkig was dat niet het geval. De plaatselijke bevolking is druk bezig om het houtvoorraad op peil te krijgen voor de winter. Er wordt hier veel gestookt op houtkachels.

Ook is de plaatselijke bevolking druk bezig met het slachten van de varkens. We zien regelmatig een dood varken liggen op straat, afgelopen zondag zagen we zelfs op een afstandje dat er één werd open gesneden. Voor hun betekend dat het klaarmaken van de wintervoorraad wat het vlees betreft.

Begin november hadden we met een aantal Nederlanders een boerenkoolparty. Dat was een fijn samenzijn. Ook fijn om samen ervaringen uit te wisselen over het zendeling zijn in Roemenië en kregen we ook een aantal tips over het wel of niet afsluiten van bepaalde verzekeringen.

We zijn nog bezig met het invoeren van de auto. Dat proces is nog niet afgerond. We kregen niet de juiste informatie waar we heen moesten met als gevolg dat we een paar dagen niet met de auto mochten rijden. Gelukkig kon onze collega Radu vertellen waar we heen moesten en hebben we inmiddels een tijdelijk kenteken. Aanstaande donderdag gaan we naar de Rar in Târgu Mures, dan gaan ze controleren of het chassisnummer klopt van de auto. Als dat allemaal goedgekeurd is dan kunnen we naar de politie om het blijvende nummerbord aan te vragen. In Roemenië mag je zelf het nummerbord kiezen, we hebben een aantal opties bedacht en we hopen dat het nummer nog vrij is.

Het huis wordt steeds meer een thuis, inmiddels in de kerstsfeer. Half november zijn de meubeltjes van IKEA gekomen en die heeft Henk allemaal in elkaar gezet. Half december komt er weer een hulpgoederentransport met de laatste dozen met spullen. Het huis is echt een roemeens huis, scheef aan alle kanten, maar dat heeft ook wel weer zijn charmes, welkom in Roemenië zeggen we dan tegen elkaar waar alles toch anders is als we gewend zijn.

We hebben een aantal dagen best wat regen gehad, met als gevolg dat de oprit een aardige modderbende aan het worden was. Het beste was om er wat grind op te laten storten zodat het allemaal een beetje begaanbaar blijft. Maar het hek stond zo dicht op de grond dat er toch wel een klein laagje van de grond weg geschept moest worden. We hebben twee jongens uit het dorp gevraagd om wat grond weg te scheppen en het grind netjes te verdelen. Ze hebben hard gewerkt en we zijn erg blij met het resultaat.

Regelmatig komt de schaapsherder langs met zijn kudde, is toch een prachtig uitzicht vanaf ons huis!

De tulpenbollen zitten ook in de grond, ik ben benieuwd wat het resultaat gaat worden, we gaan het zien volgend jaar. De frambozenstruiken zijn gesnoeid, we hopen op veel frambozen, kunnen we lekker jam maken.

Vandaag is het 5 december en wordt er druk Sinterklaas gevierd in Nederland. Wij gaan hier ook pakjesavond vieren aanstaande zondag. Onze Chris (zit in het bestuur van de stichting) is een aantal dagen bij ons en we hebben lootjes getrokken. We hopen op een gezellige avond.

Ik kreeg ook een vraag van één van de bewoonsters van de Capellastraat (mijn oude werkplek) hoe het zit met het eten in Roemenië. Ik haar uitgelegd dat het hier wel wat anders is als in Nederland. Dat er bv geen andijvie is, dat het vlees anders is en het brood ook. Dat we water kopen en niet uit de kraan drinken etc etc. Ze maakte zich al gelijk zorgen dat we niet genoeg te eten hebben. Ik kon haar gelukkig gerust stellen dat er hier een hele grote Kaufland is en ook een Lidl en dat we hier genoeg te eten hebben. Toen was ze wel weer gerustgesteld. Er liggen bij de Lidl zelfs stroopwafels. En er komen steeds meer producten in de winkel die er voorheen niet waren, zoals spliterwten bv. Als Henk dan snert ging maken gebruikte hij altijd linzen, maar dat hoeft dus niet meer.

We zijn afgelopen zaterdag naar de markt geweest. Lijkt een beetje op een rommelmarkt, veel bananendozen met spullen, zoek maar uit. Ook een kraam waar je Mici en ander vlees kan kopen. Mic zijn gemaakt van gehakt en gevormd tot rolletjes. De rolletjes worden traditioneel gegrild en geserveerd met mosterd en brood. Soms kan je er patat of gebakken aardappels bij bestellen. Zo zijn er wel meer traditionele grechten, daar kom ik in een later blog wel op terug. Ook was er een kraam waar je Körtos kan kopen. Het is een traditioneel Hongaarse zoete lekkernij. Maar ook in Roemenië veel te vinden. Dit traditionele gerecht wordt op een eigenaardige manier bereid: het zoet gekruide deeg, vaak met kaneel, wordt fijn uitgespreid en om een kegelvormige stok (bakhout) gewikkeld, die dan boven het smeulende houtvuur gehouden wordt om te bakken. Ook kan men er vanillesuiker, cacao of kokos etc overheen doen die gemengd zijn met suiker. Door het boven de houtskool te draaien wordt de koek gebakken en de suiker gekaramelliseerd..

De boodschappen zijn hier ongeveer net zo duur als in Nederland. Het uit eten gaan is wel een stuk goedkoper als in Nederland. Zo zijn we met vier personen uit eten geweest en betaalden we 53 euro, hoofdgerecht, drinken en een toetje.....in Nederland niet voor te stellen.

We werken nu toe naar kerst en zijn ons aan het voorbereiden voor het uitdelen van de kerstpakketten. Albert komt dan over uit Nederland om ons daarbij te helpen. Verder zal er bij Adăpost een kerstmaaltijd plaatsvinden.

We willen jullie allemaal hartelijk bedanken voor de steun in welke vorm dan ook!

Aan ieder echter wordt de openbaring van de Geest gegeven tot wat nuttig is voor de ander.

1 Korinthe 12:7

Gebedspunten:

*Het proces van de kerstpakketten, dat dat allemaal spoedig mag verlopen.

*Voor het team in Solovăstru. Voor wijsheid en kracht.

*De thuisblijvers, familie en vrienden.

Dankpunten:

*De samenwerking met het team.

*Ons huis.

Henk en Diana Pas

Strada Principala 1

547570Solovăstru

Jud: Mures

Romania

Wilt u ons steunen dan kan dat via het onderstaande IBAN nummer:

NL41 INGB 00059 86 122

t.n.v: Christian Roma Support te Rotterdam, onder vermelding van:

6114 - Solovastru - code 4

Giften zijn belasting aftrekbaar!

• 05 December 2023 - 11:30

Piet En Truus:

Lieve Diana en Henk!

Fijn om weer van jullie te lezen!

we wensen jullie een gezellig sinterklaasfeest en gezegende kerstdagen.

lieve groet van ons,

Piet en Truus

• 05 December 2023 - 11:58

Nineke Hoekstra:

Henk en Diana, bedankt voor het mooie verslag. Ik ben momenteel niet heel actief op facebook, omdat ik iets moet goedkeuren wat ik niet wil. Als ik dat niet doe kan ik soms maar heel even op fb om net even iets te lezen en dan verschijnt deze melding weer in beeld.

Daarom ben ik blij met het verslag via de mail.

Ik wens jullie veel kracht, gezondheid en wijsheid toe in jullie mooie werk en zal jullie en de projecten in mijn gebeden gedenken.

Fijne Sinterklaas gewenst.

Groetjes, Nineke

P.S. hier is het wel wit door sneeuw, maar dat is morgen waarschijnlijk weer verdwenen.

• 05 December 2023 - 12:12

M&M:

Lieve Diana en Henk, wat fijn om zoveel mooie ontwikkelingen te lezen van jullie! Goed dat je ons op deze manier op de hoogte houdt. Alvast een fijne avond en gezegende kerstperiode gewenst!

Liefs, M[e-38]M

• 05 December 2023 - 12:32

Coby Koekoek.:

Mooi verslag, Dankjewel. Gezellige dagen gewenst: Sint, kerst, oud en nieuw, enz.

• 05 December 2023 - 12:50

Jan Smith:

Groeten uit Sighisoara.

• 05 December 2023 - 15:03

Anne En Ina:

Lieve Henk en Diana, fijn om jullie op deze manier te kunnen volgen. Mooi verslag ven jullie verblijf in Roemenië. Fijne pakjesavond en gezegende feestdagen. Gods zegen voor jullie en alle mensen in jullie omgeving.

• 05 December 2023 - 17:30

Olga:

Wat een heerlijk uitgeb reid verslag.

Ik wens jullie een gezellige Sint en gezegende Kerstdagen. Groetjes Olga

• 11 December 2023 - 13:47

Ellen:

Leuk om weer wat over jullie te lezen! Fijn dat het allemaal goed gaat. Veel zegen gewenst op jullie werk!