Verweven - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu Verweven - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu

Door: Henk en Diana

Blijf op de hoogte en volg Henk en Diana

28 Februari 2024 | Roemenië, Solovăstru

Inmiddels zijn we al weer drie weken terug in Roemenië.

Zoals ik al in het vorige blog schreef is het fijn om weer in ons eigen huis te zijn. Eenmaal thuis merkten we hoe intensief de afgelopen periode is geweest en zit de situatie constant in onze gedachten.

We slapen veel en hebben tijd nodig om bij te komen.

Het overlijden van Daan is bijna onmogelijk om een plekje te geven. Het zal uiteindelijk verweven worden in ons leven. Daarover ontvingen we een mooi gedicht van een echtpaar uit onze thuisgemeente :

Nooit loslaten of verwerken

niet zomaar verder gaan

We zullen je verweven

jij hoort bij ons bestaan

We komen er niet overheen

en kunnen het geen plekje geven

Omdat liefde ons verbond

zullen we met jou verder leven

Niet zoals we willen

maar wel zoals het kan

Met jou diep in ons hart

ons hele leven lang

Om even op andere gedachten te komen hebben we een bezoek gebracht aan Alba Iulia. Deze stad heeft een mooie vesting die we hebben bezocht. Het was prachtig weer, strakblauwe lucht en het was fijn om er even uit te zijn.

Het weer in Roemenië is op dit moment heerlijk, de bloembollen komen al boven de grond en het is zo fijn als het zonnetje schijnt. Morgen is de verwachting dat het 18 graden wordt. Wat moet dat wel niet worden als het hoog zomer is….

Er zijn wat aanpassingen in het huis aangebracht. Er stond in de keuken nog een oude houtkachel die eigenlijk in de weg stond, die hebben we er uit laten halen. Zo hebben we meer ruimte. En in de douche hebben we de douchecabine er uit laten halen zodat we ook daar meer ruimte hebben.

En dat levert ook een hoop puin op, en met name de stenen en tegels worden gewoon ergens gedumpt aan de rand van de weg. Er is hier in Roemenië niet echt een goed systeem wat afvalwerking betreft.

Verder pakken we langzamerhand het werk weer op, en dat geeft ook wel afleiding.

Zo ben ik (Henk) samen met Hoini en Jitske begonnen met de kinderclub. We hadden bij de dorpsschool uitnodigingen uitgedeeld en afgelopen donderdag waren er 38 kinderen. Wat een mooie opkomst.

We hebben gepraat over Psalm 8, over de grootheid van God en hoe Hij toch met ons kleine mensen een relatie wil. Komende weken gaan we kijken naar Petrus, in Roemenië één van de grootste der heiligen. Wij gaan juist zien dat Petrus ook maar een gewone man was die soms enorme blunders maakte. Natuurlijk hebben we ook veel gezongen en omdat het mooi weer was een leuk spel gedaan buiten.

De kinderen mochten allemaal een naam bedenken voor de kinderclub en er zaten leuke ideeën bij. Volgende week als er weer kinderclub is, dan wordt de winnaar bekend gemaakt.

We hebben uit Nederland geld gekregen om te besteden aan een project. Er is hier in het dorp een meisje die twee weken geleden bevallen is van een dochter. Geen geld voor luiers en ook geen geld voor voeding. We gebruiken een gedeelte van het geld om haar te sponsoren met de producten die ze nodig heeft.

Zo langzamerhand komen we dus weer een beetje in het ritme. De ene dag gaat het beter als de andere dag. Maar er gaat geen dag voorbij zonder dat we met onze gedachten bij Daan zijn. We missen hem ontzettend…….

Een boog in de wolken als teken van trouw

Staat boven mijn leven, zegt ik ben bij jou

In tijden van vreugde, maar ook van verdriet

Ben ik bij u veilig, U die mij ziet

• 28 Februari 2024 - 19:21

Piet En Truus:

Lieve Diana en Henk!

Fijn om weer wat van jullie te horen. Wees verzekerd van onze gebeden.

Heel veel liefde en kracht en zegen!

Hartelijke groet,

Piet en Truus

• 28 Februari 2024 - 21:35

Froukje Striesenou:

Als of het zo moet zijn… vanavond met mijn zus herinneringen opgehaald aan de begrafenis van mijn moeder met het lied van Sela… en ik dacht aan jullie als familie Diana [e-1f494] Veel sterkte

• 29 Februari 2024 - 10:29

Lydia :

Wat fijn om van jullie te horen.

We zullen bidden om kracht [e-2763]️

Sterkte ook de komende tijd, Anne en Lydia Datema

• 29 Februari 2024 - 11:20

Ina:

Mooi verslag weer , zo fijn om op de hoogte te blijven van jullie verblijf in Roemenië. We bidden voor jullie!!

lieve groet, Anne en Ina