La mulți ani - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu La mulți ani - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu

Door: Henk en Diana

Blijf op de hoogte en volg Henk en Diana

02 Januari 2024 | Roemenië, Solovăstru

La mulți ani

Het jaar 2023 ligt alweer achter ons en we mogen ons nu richten op 2024.

Maar eerst neem ik u nog mee naar de laatste weken van 2023. Het waren bijzondere weken, waarin emoties zoals blijdschap en verdriet dicht bij elkaar lagen. Blijdschap vanwege het werk wat we mochten doen en verdriet omdat er mensen zijn overleden. Eén van de bewoners waarvoor ik 13 jaar een persoonlijk begeleidster mocht zijn is vlak voor kerst overleden. Onze band was zo sterk….. En het ongeluk wat in Oldehove is gebeurd op oudejaarsdag houdt me bezig. Ik heb daar ruim 23 jaar gewoond en het is zo triest allemaal. Van hieruit willen we dan ook iedereen die op welke manier dan ook betrokken is heel veel sterkte wensen.

En dan ons werk hier, Albert was inmiddels ook overgekomen uit Nederland om met name te helpen bij het uitdelen van de pakketten. Het was een zegen om hem in ons midden te hebben, Albert bedankt dat je er was!

Op vrijdag 15 december zijn de kerstpakketten bezorgd door de groothandel en konden we gelijk beginnen met uitdelen. We zijn eerst naar het dorpje Glăjărie gegaan om daar aan de plaatselijke Katholieke kerk 35 pakketten uit te reiken. De gemeente bezorgt deze pakketten dan zelf aan de mensen die het goed kunnen gebruiken. Ik was daar nog nooit geweest en we kregen een rondleiding in de kerk. Het was een leuk ontvangst.

Op de maandag erna zijn we het dorp ingegaan om de pakketten in Solovăstru uit te delen. Het was prachtig mooi weer die dag, het leek wel lente. Dat maakte dat er ook veel mensen op straat waren en we hadden mooie ontmoetingen. Soms gingen we ook met de mensen naar binnen en dan wordt je wel weer bevestigd dat het zo nodig is dat we dit kunnen doen. We willen dan ook iedereen bedanken die het mede mogelijk hebben gemaakt om dit uit te kunnen voeren.

Vanwege het mooie weer waren er ook mensen op straat bezig met het slachten van de varkens. Ik zal jullie de details besparen maar het was niet altijd even fris wat we zagen [e-1f60a].

Op dinsdag hadden we een kerstmaaltijd bij ons opvanghuis Adăpost. Hoini, Radu en Maria hadden heerlijk gekookt en iedereen liet het zich goed smaken. Het was een gezellig samenzijn. Na afloop werd iedereen thuis gebracht omdat ze allemaal een kerstpakket mee kregen.

Op donderdag was het dan de dag voor de kinderen. Wat een feest was dat! Er waren al een paar jaar geen dozen uitgedeeld dus dit kwam als een totale verrassing. Wat een blijdschap bij de kinderen. Sommige dozen werden ter plekke open gemaakt, maar de meesten namen ze eerst mee naar binnen. En de blik in hun ogen, als je dat ziet kan je alleen maar dankbaar zijn. Dit was tevens ons laatste activiteit in 2023.

Op kerstavond hebben we via de livestream de dienst van De Rank meegekeken. Fijn om zo verbonden te zijn met elkaar.

We kregen ook een kerstkaartje van een gezin uit onze thuis gemeente en dat was zo fijn. Wel bijzonder trouwens hoe hier soms de post wordt bezorgd. Als de postbode het niet zeker weet wordt de post gewoon aan een andere Nederlander gegeven die in het dorp woont en dan komt het ook wel bij ons terecht. Bij het laatste transport van 2023 zaten er ook een verrassingsdoos vanuit De Graanschuur bij en een pakketje van het TFC, dank jullie wel!

Eerste kerstdag hebben we gevierd bij Fred en Jitske, samen met Richard en Hoini. Het was een hele gezellige avond, met uiteraard weer wat potjes Skyjo.

Tweede kerstdag zijn we vertrokken naar Boekarest voor een paar dagen. Lekker er even tussenuit en vooral om vrienden te ontmoeten. Sommigen hadden we al 6 jaar niet meer gezien.

Op woensdag zijn we het centrum van Boekarest in geweest. We zaten in een hotel in Otopeni, we gingen met de bus naar het centrum toe. Maar ja hoe check je dan in….onze pasjes deden het niet, maar we zaten inmiddels al in de bus. Toen kwamen er ook nog 4 controleurs aan, hadden wij weer. Gelukkig was die vrouw heel aardig en vol begrip en heeft ons goed geholpen. Het bleek dat we het pasje van onze Roemeense bankrekening moesten gebruiken. En dan betaal je 3 lei voor een ritje van een half uur. Dat is 60 cent.

Als eerste gingen we naar het parlementspaleis, Palatul Parlamentului. Dit paleis is gebouwd in opdracht van de Roemeense dictator Ceausescu. Het is het grootste gebouw van Europa. Er zit een hele geschiedenis aan de bouw van het gebouw, het is interessant om dat eens op te zoeken op internet en te lezen.

We kregen een rondleiding en we hebben in dat uur 5% van het gebouw bekeken. Wil je het hele gebouw zien (wat natuurlijk niet mogelijk is) heb je wel 18 uur nodig. Zo groot is het. Die dag was het ook prachtig weer en we konden zonder jas buiten lopen, en dat eind december. We hebben nog verder rondgewandeld in de stad. Boekarest is niet echt een mooie stad, erg grauw.

De volgende dagen stonden in het teken van bezoeken van vrienden in Câmpina. Wat was het fijn om elkaar weer te zien en eens lekker bij te praten.

En omdat we toch in de buurt waren kon een bezoekje aan IKEA niet ontbreken. We hadden nl nog wat spulletjes nodig voor in ons huis. En er zijn er maar drie in Roemenië, dus als je dan in de buurt bent……

We zijn ook bij de zoutmijn in Slănic geweest. Bijzonder om dat te bezoeken, leuk om dat een keer mee te maken. Ik vond deze mijn mooier als die in Praid die we hebben bezocht.

Oudejaarsavond hebben we ook gevierd met Fred en Jitske en Richard en Hoini. We gingen gourmetten, iets wat ze in Roemenië niet echt kennen. Je gaat dus niet naar de Jumbo of de AH en koopt vier pakjes en twee gratis [e-1f60a] maar je maakt alles zelf. Wel net zo leuk.

Vuurwerk stelde niet zoveel voor, na 5 minuten was alles wel afgestoken. Lekker rustig. We zijn nog wel even naar buiten geweest maar dat was dus van korte duur.

Als je mensen gelukkig nieuw jaar toewenst zeg je tegen elkaar La mulți ani, dat verklaart ook de titel van de blog.

We wensen jullie allemaal een gezegend nieuwjaar en alle goeds voor 2024. Dat het een jaar mag worden vol zegen en vreugde met dierbaren om jullie heen.

Het was voor ons een bijzonder jaar en we kijken er met grote dankbaarheid op terug. Iedereen bedankt voor de steun in welke vorm dan ook. We zijn vol verwachting wat 2024 ons brengen zal.

Ik immers, ik ken de gedachten die Ik over u koester, spreekt de HEERE. Het zijn gedachten van vrede en niet van kwaad, namelijk om u toekomst en hoop te geven.

Jeremia 29:11

• 02 Januari 2024 - 22:09

Erika:

Mooi om te lezen wat jullie meemaken.

Nog paar weekjes en dan gezellig weer even live bijpraten [e-2764]️

• 03 Januari 2024 - 11:08

Piet En Truus:

Lieve Diana en Henk,

Mooi om weer jullie belevenissen te lezen!

Wat verschrikkelijk Diana dat ongeluk, ook omdat je de mensen kent. Heel veel kracht en troost gewenst. [e-1f60d]

Zelf heb ik tijdens de kerstdagen in bed gelegen: corona. Geen kerstdiner met (klein)kinderen en geen kerstdiensten. Helaas!

Piet heeft me prima verzorgd gelukkig!

Erg leuk om je over een paar weken te zien! Praten we dan verder [e-1f60a]

Gods zegen voor 2024!

Piet en Truus

• 03 Januari 2024 - 15:18

Hannie De Jonge:

Dank voor het uitgebreide verslag plus foto.s en dat jullie fijne ontmoetingen hadden met oude vrienden...het filmpje van het uitdelen van de schoenendozen heb ik geappt aan ern paar gezinnen uit mijn straat....ze waren vlij om te zien dat de dozen zo goed zijn terecht gekomen[e-1f493]Ik bid jullie Gods onmisbare zegen toe voor het jaar 2024 maar ook dat de mensen van het dorp hun hart aan Jezus geven ....

Lieve groet van Hannie de Jonge

• 03 Januari 2024 - 16:17

Medema:

Wat mooi om jullie verslag te lezen.

ik wens jullie al het goeds voor 2024

groetjes,

Roosmarijn

• 04 Januari 2024 - 09:23

Myra:

Wat fijn om te lezen allemaal. Mooie en verdrietige dingen het is goed om dat samen te delen.