Lente - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu Lente - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu

Door: Henk en Diana

Blijf op de hoogte en volg Henk en Diana

02 April 2024 | Roemenië, Solovăstru

Lente

De winter lijkt nu echt achter ons te liggen en de temperaturen vliegen soms omhoog. We genieten van het mooie weer.

In de tuin is het goed te zien dat de lente zijn intrede doet. Alles begint te groeien en te bloeien. De frambozenstruiken krijgen nieuw blad, de bloembollen gaan als een speer en zelfs de druivenrank, die we hebben gekregen van onze thuisgemeente, gaat uitlopen. De lege potjes staan al klaar in de camară ( voorraadkamer) om er straks frambozenjam in te kunnen doen.

Het was ook de bedoeling om een moestuintje aan te leggen, maar helaas is de grond daar niet echt geschikt voor, deze zit namelijk vol met stenen. Een optie zou zijn om de bovenste laag af te graven en er nieuwe grond op te storten, maar wat een gedoe. Ik heb daarom een moestuinbak besteld en hopelijk komt hij deze week binnen. Dan kunnen we beginnen met zaaien. Ben benieuwd, voor het eerst dat ik dat ga doen, maar dat komt vast goed.

Verder is het bankje wat ik (voor mijn jubileum bij de Zijlen) heb gekregen van collega’s in elkaar gezet, en hangt de mobiel van J ook al mooi in de tuin.

We hebben zelfs al een keer gepicknickt, bij de rivier die vlak bij ons huis ligt.

Je ziet hier veel bomen waarvan de onderkant van de stam met witkalk wordt behandeld. Dat wordt gedaan om de boomstam een extra beschermlaag te geven. De kleur wit weerkaatst ook het zonlicht. De stam blijft dus koeler wanneer hij wit is ‘geverfd’. Als een boom te warm wordt kan de schors openbreken. Door de witte kleur worden grote temperatuurverschillen op de stam voorkomen. Het helpt ook tegen bladluizen, mieren en andere insecten.

In Roemenië wordt op 1 maart Mărtișor gevierd. Het betekent letterlijk kleine maart. De komst van de lente wordt op die dag aangekondigd. De Roemenen bieden mărtișori aan aan hun geliefden. Ze worden voornamelijk aangeboden aan vrouwen en meisjes. Het zijn meestal kleine broches met daaraan een rood/wit lintje. Traditioneel worden ze gedragen voor een bepaalde tijd. Bij de Kaufland in Reghin stonden veel kraampjes waar je de mărțișori kon kopen.

Op 8 maart is het internationale vrouwendag, in Roemenië een soort Moederdag waarop vrouwen in het zonnetje worden gezet, vaak met een bloemetje. Ook dan vind je weer veel kraampjes waar bloemen worden verkocht. En binnenin Kaufland was het ook een bloemenzee. Maar de bloemen zelf zien er toch een beetje anders uit dan in Nederland. Je vindt veel bloemen in de winkel die al bijna helemaal zijn uitgegroeid, bijzonder dat dat nog verkocht wordt.

In het vorige blog vertelden we over de donatie die we hebben gekregen vanuit Nederland. We mochten ook nog een ander meisje helpen met luiers voor haar baby en twee jongeren mochten we een jongerenbijbel schenken. Zo prachtig om te zien hoe blij ze daarmee waren.

In maart was Henk een kleine week in Nederland. En omdat collega’s Fred en Jitske ook in Nederland waren stond ik er alleen voor samen met onze collega Radu. We hebben ons prima gered samen. Eind mei/begin juni ga ik zelf weer naar Nederland voor twee weken, ik kijk er naar uit om familie en vrienden weer te bezoeken. We hebben hier thuis Kees op bezoek gehad, was erg gezellig!

Zoals Diana net zei was ik (Henk) even in Nederland voor een bliksembezoek. Op donderdag naar Nederland gevlogen. Op zaterdag was ik samen met een aantal broers van De Rank naar de mannendag van de 4e musketier. Zondagmorgen naar de dienst in De Rank en daarna heerlijk geluncht bij Natasha en Georgios. Daarna David opgepikt en samen zijn we bij Mats op bezoek geweest. Dinsdagochtend samen met collega Fred op weg terug naar Roemenië. Er moest een auto

van Nederland naar Roemenië worden gebracht en dat was een mooie taak voor ons. De reis ging voorspoedig en na een overnachting in Tsjechië kwamen we woensdag rond de middag aan bij de Roemeense grens. Na een kwartiertje waren we de grens voorbij en konden we verder naar huis.

Tenminste, dat dachten we! We waren nog geen 500 meter de grens over toen de auto zei: “doe het zelf maar, ik stop er mee”. We dachten in eerste instantie dat hij misschien was warm gelopen door het stilstaan bij de grens dus we wachtten even een poosje en probeerden weer te starten. En warempel, hij deed het weer. Dus wij vol goede moed weer verder. Een kilometer of 10 verder bij een tankstation gestopt om te tanken. Toen we weer weg wilden startte hij weer niet. Ook niet na een poosje wachten. Uiteindelijk een monteur gebeld en die was er vrij snel en wist te vertellen dat de brandstofpomp in de tank het niet deed. Na veel geharrewar en heen en weer gebel uiteindelijk besloten dat we met een autoambulance verder zouden gaan naar huis. Die moest echter uit Reghin komen dus dat werd een poosje wachten. Hij was er om 12 uur ’s avonds. De auto opgeladen en vast gezet en toen richting Reghin. Uiteindelijk was ik om kwart voor 7 thuis. 14 uur later dan verwacht!

Afgelopen weekend is op veel plekken het Paasfeest gevierd. Het mooie feest waarin we mogen gedenken dat Jezus is gestorven aan het kruis en na drie dagen weer is opgestaan! Voor ons was het dit weekend echter geen Pasen. Wij vieren hier het Orthodox Pasen en dat is pas op 5/6 mei. In één van de volgende blogs zal ik daar meer over vertellen.

We willen jullie bedanken voor de steun in welke vorm dan ook, een appje, een belletje of door middel van gebed, we waarderen het zeer.

In de nacht van strijd en zorgen

Kijken wij naar U omhoog

Biddend om een nieuwe morgen

Om een toekomst vol van hoop

Ook al zijn er duizend vragen

Al begrijpen wij U niet

U blijft ons met liefde dragen

U die alles overziet

Sela

Wilt u ons steunen dan kan dat via het onderstaande IBAN nummer:

NL41 INGB 00059 86 122

t.n.v: Christian Roma Support te Rotterdam, onder vermelding van:

6114 - Solovastru - code 4

Giften zijn belasting aftrekbaar!

• 02 April 2024 - 20:13

Piet En Truus Weeber:

Lieve Diana en Henk!

Altijd weer fijn om een verslag van jullie belevenissen te lezen. Dan kunnen we met jullie meeleven.

Dus zelfs de druivenrank van de Rank is gaan uitbotten. Terwijl hij er zo dor uitzag. Een mooi beeld van een schijnbaar dor leven waarin levenskracht zit!

We hopen een datum voor de Haak maar aan groep te plannen als jij in Nederland bent, Diana!

Liefs en zegen van ons! [e-1f64f]

Piet en Truus

• 03 April 2024 - 17:00

Ina:

Lieve Henk en Diana,

Zo fijn dat jullie ons op de hoogte houden van het reilen en zeilen van jullie leven in Roemenië. We hopen en bidden dat jullie de draad weer wat op kunnen pakken ondanks het grote verdriet en gemis dat er is. We denken aan jullie en bidden voor jullie.

lieve groet, Anne en Ina.

• 17 April 2024 - 11:46

Lydia D: