Onderweg naar Kerst. - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu Onderweg naar Kerst. - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu

Door: Henk en Diana

Blijf op de hoogte en volg Henk en Diana

16 December 2023 | Roemenië, Solovăstru

Onderweg naar Kerst.

Allereerst willen we jullie bedanken voor de reacties op de voorgaande blogs. Het doet ons goed deze te lezen.

De vorige blog had als titel: De winter komt er aan. Alleen laat deze nog wel even op zich wachten. Nog steeds geen sneeuw, af en toe een beetje vorst maar dat is het dan ook wel. Het waait hier bijna nooit en dat vinden we niet erg [e-1f60a]. Dan voelt het allemaal wat prettiger aan. Zo ook vandaag, het was prachtig mooi weer, het zonnetje scheen, strakblauwe lucht, het was een mooie reden om de omgeving te verkennen.

Inmiddels is het proces van het invoeren van de auto afgerond. Het bezoekje bij de RAR duurde twee uur. Ze controleerden de lichten, de remmen en de CO2 uitstoot. Nadat alles goedgekeurd was kregen we te horen dat we na twee uur het officiële document op konden halen.

We hebben nu onze officiële nummerborden op de auto. We wilden graag een nummerbord met PAS, maar je gelooft het bijna niet, daar was geen één combinatie meer mee te krijgen. Dus dan maar iets met HDP (HenkDianaPas). Dat is wel gelukt. Fijn dat dit proces nu afgerond is. Weer een ding wat we kunnen afvinken op ons lijstje.

Gelijk een autovignet geregeld, dat is nl verplicht op alle tolwegen in Roemenië. Kosten zijn 28 euro per jaar. Het is te vergelijken met de wegenbelasting in Nederland. Benzine is hier ook een stuk goedkoper, dat ligt rond de 1,30.

We hebben voor het gas, elektra en water een contract afgesloten. Voor alles is er een apart contract afgesloten. Waar het voor de elektra en water vlotjes verliep, ging het voor het gas toch wat anders. Maar uiteindelijk is dat ook allemaal goed gekomen. We merken wel dat we hier meer stoken dan in de flat in Hoogezand, maar dat is ook logisch met een oud vrijstaand huis in verhouding tot een flatje in Hoogezand.

Wat ik vergeten was te vermelden in het vorige blog is de nationale feestdag op 1 december. Dan wordt de eenwording van het land in 1918 gevierd. Het is een vrije dag voor iedereen, de meeste scholen en bedrijven zijn dan gesloten. Het wordt gevierd met militaire parades door het hele land. We zijn niet naar zo’n parade geweest, daar was het weer ook niet voor, misschien volgend jaar.

We hebben pakjesavond gevierd en dat was erg gezellig. Henk had een lekkere pan snert gemaakt (het was wel even zoeken naar prei, uiteindelijk gevonden in een kleine groentewinkel), we hadden cadeautjes en we hebben een spelletje Skyjo gespeeld. Een leuk spel, echt een aanrader. Al met al was het een gezellige avond.

Vorige week werd een varken geslacht bij de buren, ik lag nog op bed maar was dus gelijk wakker omdat het varken zo te keer ging toen hij geslacht werd. Vorige week toen we de voedselpakketten gingen rondbrengen zagen we een paar mensen achter een varken aan rennen. Deze was ontsnapt, en eigenlijk was dat best een komisch gezicht. Het duurde even, maar het is ze gelukt om hem te pakken te krijgen.

Op straat lopen er regelmatig zwerfhonden. Ze zijn soms gewond, ziek maar ook jong en gezond en toch hebben ze al een ellendig leven. Ze horen bij het straatbeeld en de meeste mensen zien ze niet eens meer. Er zijn best wel wat stichtingen die zich inzetten voor deze straathonden.

Ik ben voor het eerst naar de kapper geweest, ik vond het best spannend [e-1f60a]. Was nergens voor nodig, ik ben zeer tevreden.

Zoals beloofd zal ik nog wat vertellen over de traditionele gerechten hier in Roemenië.

Zo heb je Sarmale. Dit wordt beschouwd als HET nationale gerecht van Roemenië.

Het gerecht bestaat uit koolrolletjes gevuld met gekruid gehakt en rijst. De rolletjes worden gekookt in water met tomatensaus.

Papanași zijn gefrituurde donuts met een mix van zoete kaas, eieren en griesmeel. Beetje te vergelijken met de oliebollen in Nederland. Ze worden vaak geserveerd met jam en zure room. Wordt vaak gegeten als een toetje.

Cozonac is zoet brood. Het brood is zacht en is meestal gevuld met noten en rozijnen. En er zit cacao in.

Soep is bijzonder populair in Roemenië. Het zijn vooral maaltijdsoepen die goed zijn gevuld. Als je kiest voor Ciorbe de Perisoare krijg je een soep die veel lijkt op tomatensoep met gehaktballetjes.

Een andere soep is Ciorbe de Burtă, koeienmaag soep........dat is één van de populairste soepen.

Mamaliga is een soort maïsbrij (Polenta) die wordt vaak gecombineerd met andere gerechten zoals brânză (soort van kaas) en zure room. Dit wordt veel gegeten omdat het goedkoop is.

Ik moet zeggen dat mijn voorkeur toch echt uitgaat naar bv een heerlijke bord met hutspot.

Komende week werken we toe naar kerst. Vrijdag zijn de kerspakketten gekomen en die gaan we vanaf maandag rondbrengen in het dorp. We hebben dinsdag de kerstmaaltijd bij ons opvanghuis Adăpost.

Woensdag komt de truck met de hulpgoederen uit Nederland en kunnen we donderdag de schoendozen uitdelen aan de kinderen in het dorp. De schoenendozen zijn verzameld door onze thuisgemeente De Rank. Dat zal de laatste activiteit zijn voor de kerstvakantie.

Tweede kerstdag gaan we voor een paar dagen naar Boekarest. We gaan dan tevens langs bij onze vrienden in Câmpina.

Hierover meer in onze volgende blog.

We willen jullie alvast Gezegende Kerstdagen toewensen en een hele fijne jaarwisseling! Bedankt voor jullie support het afgelopen jaar in welke vorm dan ook, het doet ons goed.

Want een Kind is ons geboren, een Zoon is ons gegeven, en de heerschappij rust op Zijn schouder. En men noemt Zijn naam Wonderlijk, Raadsman, Sterke God, Eeuwige Vader, Vredevorst.

Jesaja 9:5

Wilt u ons steunen dan kan dat via het onderstaande IBAN nummer:

NL41 INGB 00059 86 122

t.n.v: Christian Roma Support te Rotterdam, onder vermelding van:

6114 - Solovastru - code 4

Giften zijn belasting aftrekbaar!

• 16 December 2023 - 21:51

Coby Koekoek.:

Fijn dat het weer nog zo goed is, kunnen jullie nog mooi de omgeving verkennen. Wanneer je de omgeving goed kent kun je je beter thuis voelen. Mooie foto's ook! Ik wil jullie gezegende feestdagen toewensen en een gezellige jaarwisseling. Je gaat ons vast nog vertellen of dat alles met vuurwerk gepaard gaat en welke culinaire lekkernijen er gebruikt gaan worden. Zie nu alweer uit naar je volgende blog. Veel liefs, Coby Koekoek.

• 16 December 2023 - 22:22

Marja Van Amerongen :

Mooi inkijkje in jullie leven in Roemenië [e-1f60a]! Wij wensen jullie gezegende feestdagen toe en een mooi en gezond 2024!

Warme groet van Jan en Marja

• 16 December 2023 - 22:40

Piet En Truus:

Lieve Diana en Henk!

Weer leuk om te lezen.

wij hebben bij Paula en Tonny een keer Sarmale gegeten, lekker. Onze oudste zoon in Gouda hebben een hond uit Roemenië via een of andere stichting. Hij is nog steeds wel een beetje getraumatiseerd en gefixeerd op eten. Maar dat is wel te snappen.

Gezegende kerstdagen! [e-1f495]

Piet en Truus

• 17 December 2023 - 13:43

Ina:

Fijn dat we zo met jullie mee mogen reizen in jullie nieuwe woonomgeving. We maken op dat het goed met jullie gaat, heel fijn. Gezegende kerstdagen toegewenst en alvast de beste wensen voor het komend jaar. Lieve groet, Anne en Ina

• 17 December 2023 - 15:12

Nicole - Gers:

Henk en Diana

Bedankt dat we zo jullie reisverslag mogen lezen en een idee krijgen van wat jullie daar samen met de Here en het team allemaal doen.Voor nu Wens ik jullie hele fijne gezegende Kerstdagen en een Voorspoedig en Gezond Nieuwjaar 2024 toe,veel liefs en God's Zegen, Nicole Gers en Moses mijn kater[e-1f63a]

• 18 December 2023 - 10:00

Olga Riddersma:

Iieve Henk en Diana,

Het is leuk om zo mee te kunnen leven met jullie leven in Roemenië .

Heel gezegende Kerstdagen en een goed 2024.

• 27 December 2023 - 10:57

Nineke Hoekstra:

Een neetje een late reactie. Ik ben nu pas toegekomen aan het lezen van het verslag. Het is mooi geschreven. Ik zie de beelden zo voor me[e-1f60a]

Een goede jaarwisseling gewenst alvast. Tot volgend jaar!

Groetjes, Nineke