Mooie ontmoetingen - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu Mooie ontmoetingen - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu

Mooie ontmoetingen

Door: Henk en Diana

Blijf op de hoogte en volg Henk en Diana

21 Juni 2024 | Roemenië, Solovăstru

Het is alweer even geleden dat ik een blog heb geschreven. Op de één of andere manier kon ik me er niet toe zetten. Maar nu is het toch weer hoog tijd om jullie mee te nemen in een nieuw stukje van ons avontuur.

Het vorige blog eindigde toen het bij ons Pasen was. Daarna hadden we een weekje vakantie en zijn we naar Câmpina geweest om vrienden te bezoeken.

De eerste dag hebben we een bezoek gebracht aan Târgoviște. Kenmerkend in deze stad is de Chindiatoren. Bovenop de toren heb je mooi zicht op de ruïnes van het prinselijke hof. En daarachter ligt het Chindiapark. Târgoviște staat ook bekend om de executie van Ceaușescu en zijn vrouw.

We hebben onze bonuskleindochter ontmoet en dat was wel heel bijzonder. Wat een mooie meid en haar ogen zo helder open.

In Roemenië kennen ze geen kraamhulp. Als je dat wilt moet je zelf iemand regelen die je komt helpen. Of je kunt iemand inhuren die je komt helpen als je bv problemen hebt met borstvoeding geven. Daar betaal je dan een bepaald bedrag voor, voor de tijd die ze zijn geweest.

Na de geboorte heeft de vrouw twee jaar zwangerschapsverlof. Heeft zij geen baan en dus ook geen inkomen maar de partner wel dan heeft die twee jaar zwangerschapsverlof. Na de twee jaar is je werkgever verplicht om je weer aan te nemen.

Verder hebben we bezoek gebracht aan andere vrienden en op vrijdag hebben we Jeroen geholpen om de maaltijden rond te brengen. Dat vond ik wel heel bijzonder. Eerst bij Luminita in de keuken gekeken en hebben we haar geholpen met inpakken. Er worden zo’n 70 porties gekookt. We kwamen bij zigeunerwijken waar Henk veel gewerkt heeft toen hij zijn eerste periode in Roemenië woonde. Ik had er al wel veel over gehoord maar om er dan ook te zijn en een stukje te kunnen bijdragen was fijn om te doen. Na tien jaar waren de mensen zo blij om hem weer te zien. Er werden herinneringen opgehaald en het was mooi om te horen wat Henk betekend heeft voor de mensen in de periode dat hij daar werkzaam was.

Al met al hebben we een hele mooie week gehad in Câmpina.

We zijn bij een rommelmarkt geweest georganiseerd door Adél en Attila Toth. Zij hebben een kindertehuis in Peris. Daarbij hebben ze een tweedehands winkel om zo inkomsten binnen te halen voor het kindertehuis. Zij krijgen ook veel spullen uit Nederland oa van De Graanschuur in Hoogezand en bv van Gain. Gain is een christelijke organisatie uit Nederland en op hun website staat te lezen : Help Roma kinderen dromen. Vanuit De Graanschuur werken ze ook wel samen met Gain als het gaat om de hulpgoederen transporten naar Roemenië. Echter is dat op dit moment moeizaam omdat alles tegen wordt gehouden bij de Roemeense grens. We hopen en bidden dat daar gauw een oplossing voor komt.

Ondertussen begint er van alles te bloeien en te groeien in de tuin. De struiken pioenrozen zijn ontzettend mooi. De stokrozen komen uit en de druivenrank doet ook goed zijn best.

De frambozen struiken worden ook heel groot en tot onze verbazing ontdekten we ook nog dat we twee kersenbomen in de tuin hebben staan. Henk krijgt het druk met jam maken!

De moestuin slaan we over, dat gaan we volgend jaar wel oppakken. De bermbloemen zijn gezaaid, hier en daar komt er al wat op, we gaan zien wat er uiteindelijk uit gaat komen van al die bloemzaadjes die we gezaaid hebben.

We hebben een bijzondere ontmoeting gehad met een aantal jongeren in onze kerk. We kwamen met elkaar in gesprek en 1 van de jongeren, Erik, vroeg aan Henk of hij uit Zweden komt omdat hij een vest aan had waar de Zweedse vlag op staat. Henk vertelde dat hij op en top Zweden fan is en Erik vertelde dat hij uit Zweden komt. Om een lang verhaal kort te maken, Erik zit op de Bijbelschool in Uppsala en wij zijn daar een paar keer geweest naar de Europe Conference bij Livets Ord. De kerk waar de bijbelschool gevestigd is. Dat gaf gelijk een klik en er werden telefoonnummers uitgewisseld. Er werd afgesproken om contact te houden en we zouden wel zien waar dit toe zal leiden. Erik en Ruben (één van de jongeren) waren met een groep al sinds begin van het jaar op outreach in Roemenië.

Tot onze verbazing kreeg Henk even later een appje van Erik, de ontmoeting en de kerkdienst hadden zoveel indruk op hun gemaakt dat ze nog graag een keer wilden komen voordat ze weer naar Zweden zouden gaan. Ze zijn 21/22 mei twee dagen geweest en hebben zowel bij Phoneo als bij ons projecten bezocht. Twee avonden hebben ze bij ons gegeten en we hebben een bijzondere tijd met elkaar gehad. We hebben oa gesproken over de conferentie, het was in eerste instantie niet de bedoeling om daar heen te gaan omdat we dan nog geen vakantie hebben. Maar de ontmoeting met Erik en Ruben was zo bijzonder dat we sterk het gevoel hebben dat we daar heen moeten. We hebben de plannen omgegooid en de laatste week van juli gaan we naar Zweden om de conferentie bij te wonen. Het leuke is ook nog dat de pastor van Livets Ord, Joakim Lundqvist, afgelopen Opwekkingsconferentie heeft gesproken bij de jeugd.

Op 23 mei zijn Jitske en ik naar Nederland gevlogen. Ik heb daar een goede tijd gehad en het was fijn om familie en vrienden te ontmoeten. Een dienst bij te wonen van onze thuisgemeente De Rank en bij de bewoners op bezoek van De Capellastraat. En niet te vergeten het concert van Chris Tomlin in Ahoy, dat was echt heel gaaf!

Op 9 juni zijn we weer terug gevlogen samen met drie vriendinnen die graag willen zien waar wij wonen en werken en om iets van het land te zien. We zijn onder andere naar Brasov geweest en Prăpăstiile Zărneștiului. Het was een goede tijd met elkaar.

Ondertussen is het al aardig zomer hier, dit weekend verwachten ze 32 graden.

We werken toe naar de kinderkampen die er aan zitten te komen.

Aanstaande zondag (dit weekend is het trouwens Pinksteren bij ons) gaan Henk en ik mee met het kinderkamp van Phoneo. Een kamp van vier dagen inclusief overnachting in de buurt van Cluj.

En dan half juli zijn onze eigen kinderdagen. Drie dagen in Jabenita (alleen overdag), een dorpje naast Solovăstru.

Over de kinderkampen zal ik in een volgende blog wat vertellen.

De kinderen hebben bijna allemaal vakantie en dat duurt tot half september. Drie maanden dus.

De maand augustus hebben wij zelf vakantie en de planning is om rond 16 september naar Nederland te komen voor een verlof van ongeveer drie weken.

Your name is the highest

Your name is the greatest

Your name stands above them all

All thrones and dominions

All powers and positions

Your name stands above them all

Chris Tomlin – Holy Forever

Wilt u ons steunen? Dan kan dat via het onderstaande IBAN nummer:

NL41 INGB 00059 86 122

t.n.v: Christian Roma Support te Rotterdam, onder vermelding van:

6114 - Solovastru - code 4

Giften zijn belasting aftrekbaar!

• 21 Juni 2024 - 11:29

Piet En Truus:

Fijn om weer wat van jullie belevenissen te lezen! We hopen jullie te zien als jullie in Nederland zijn! God’s zegen. [e-1f60d]

• 21 Juni 2024 - 13:28

Nineke Hoekstra:

Lieve Diana en Henk,

Wat weer een mooi verslag vanuit jullie nieuwe thuisland.

We krijgen zo een goede indruk van jullie leven daar.

Wat mooi Diana, dat we elkaar even mochten ontmoeten op 7 juni.

Ik heb ervan genoten en het was echt voor herhaling vatbaar.

Ik wens jullie Gods zegen toe met het prachtige werk wat jullie verrichten.

En kijk intussen weer uit naar een nieuwe nieuwsbrief en een nieuwe ontmoeting.

Tot ziens!

Groetjes, Nineke

• 21 Juni 2024 - 13:41

Coby Koekoek.:

Een mooi verslag! Gods zegen en misschien tot ziens.

Coby Koekoek.

• 24 Juni 2024 - 10:12

Olga:

wat mooi om weer van jullie te lezen. Je neemt ons echt mee op de reis van jullie leven. Heel bijzonder. Gods zegen.

• 26 Juni 2024 - 18:47

Ina:

Met plezier jullie mooie verslag gelezen, heel leuk om zo

een stukje met jullie mee te beleven van al het

het mooie werk dat jullie daar doen. Gods zegen voor jullie

en alle mensen groot en klein om jullie heen.