Kidscamp Phoneo - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu Kidscamp Phoneo - Reisverslag uit Solovăstru, Roemenië van Henk en Diana Pas - WaarBenJij.nu

Door: Henk en Diana

Blijf op de hoogte en volg Henk en Diana

28 Juni 2024 | Roemenië, Solovăstru

Kidscamp Phoneo

Afgelopen dagen zijn we mee geweest op Kidscamp van Stichting Phoneo.

Met zo’n 70 kinderen en 35 leiders hebben we prachtige maar intensieve dagen gehad.

Zondagmiddag na de dienst vertrekken we naar Siloam Camp vlakbij Cluj, ongeveer twee

uur rijden.

De kinderen die meegaan komen uit Solovăstru, Petelea, Reghin en Apalina. In de leeftijd

van 8 tot en met 13 jaar.

Bij aankomst op het terrein gaan de kinderen eerst hun slaapplaats opzoeken. Bij mij op de

kamer slapen twee meisjes van ik schat 8/9 jaar. Gelijk is al duidelijk uit wat voor schrijnende

situaties de meeste kinderen komen. Eén van de meisjes komt aan met een tasje waar

alleen een broek, een shirtje en een onderbroek in zit. Er zijn zelfs kinderen die helemaal

niks mee hebben genomen maar ook kinderen die met een behoorlijk gevulde koffer aan

komen zetten. Ieder kind krijgt een tasje met kleding en een tasje met toiletartikelen en wat

speelgoed (bv kleurboek met kleurpotloden) er in. Er wordt dan ook veel omgekleed tijdens

het kamp en ook regelmatig gedoucht. Want als je thuis daar geen mogelijkheden voor hebt

is het heerlijk om dan een paar keer per dag onder de douche te stappen.

Er is veel strijd onderling, met name de jongens liggen regelmatig in de clinch met elkaar.

Het geeft strijd als kinderen uit verschillende zigeunerwijken samen op kamp gaan. Ze

zoeken elkaar op en er ontstaat regelmatig ruzie. Ruzie waarvan ze denken dat die opgelost

moet worden met schoppen en slaan omdat ze niet anders gewend zijn vanuit hun

thuissituatie. Het is een soort overleving strategie maar aan de andere kant ook een vorm

van aandacht vragen.

Tijdens gesprekken met andere leiders kom je dan ook wat meer te weten over de

thuissituaties van de kinderen uit Petelea en Apalina. Omdat wij niet bij Phoneo werken

kennen wij de meeste kinderen ook niet. Het is echt schrijnend wat je dan te horen krijgt.

Uiteraard hebben de kinderen ook heel veel plezier met elkaar. Er is veel ruimte voor vrije tijd

en de schommels zijn favoriet. Hoe hoger hoe beter [e-1f60a].

Het thema van het kamp is Jozef. Jozef en zijn dromen. De kinderen mogen nadenken waar

ze zelf over dromen, wat zijn hun talenten, wat willen ze later graag worden? En wat komt er

van de dromen van Jozef terecht?

We beginnen elke ochtend om 7 uur met een bidstond voor de leiders, om 8 uur worden dan

de kinderen wakker gemaakt. De eerste ochtend waren de eerste al om 6 uur wakker, maar

hoe langer het kamp duurt hoe langer ze blijven liggen…..de moeheid slaat toe.

Dan is er om half negen ontbijt. De medewerkers van het kamp zorgen voor het eten, dat is

echt goed geregeld. De kinderen ontvangen het vaak met gejuich, vooral als er bij de lunch

patat met schnitzels worden geserveerd. En twee keer per dag warm eten, de kinderen laten

het zich goed smaken.

Na het ontbijt is er de dagopening met de kinderen. De dagopening bestaat uit samen

zingen, een stukje van het verhaal wordt gespeeld en daarna in kleine groepjes Bijbelstudie.

Als dat klaar is kunnen de kinderen weer even heerlijk spelen voordat de workshops

beginnen. Er zijn workshops voor de meiden en workshops voor de jongens. Henk en ik

verzorgen een workshop voor de meisjes, een vogeltje knutselen. Tijdens het knutselen valt

het op dat sommige kinderen moeite hebben met eenvoudige handelingen zoals knippen en

iets natekenen. Gelukkig is Brett er om ons te helpen en Elvis komt ook regelmatig

aanwaaien. Verder is er voor de meisjes een beauty workshop en een workshop T-shirt

verven. De jongens gaan een vlieger maken, een windvanger en hebben een

sportonderdeel. Elke dag gaan de kinderen dan naar een andere workshop zodat ze aan alle

drie de workshops mee kunnen doen.

Daarna is er weer ruimte voor vrije tijd tot de lunch.

Af en toe gebeurt en er een ongelukje maar gelukkig heeft Alien genoeg verbanddozen mee

en voorziet ze de kinderen hier en daar van een pleister of verbandje. Aan het eind van het

kamp worden er zelfs oude wondjes open gekrabd omdat ze zo graag een verbandje willen.

Alien had er maar druk mee….ook hierin zie je dat het wondje niet het probleem is maar het

verlangen naar een stukje aandacht en liefde.

In de middag hebben we een spel. Op maandag zijn dat waterspelen, nou dan raadt je het

al, bijna iedereen is nat tot op het bot. Ik ga even bij het beekje kijken en binnen no time, ja

hoor ik moet er ook in…en een lol dat de kinderen hebben. Het glijzeil is ook één van de

favorieten.

Dinsdagmiddag hebben we een levend ganzenbord. Ook garantie voor veel lol, vooral het

touwtrekken.

Om 17 uur komen we met de leiders (leiders van de groepjes) bij elkaar om te bidden en te

evalueren, goed om zo met elkaar in contact te blijven.

Na het avondeten is er een avonddienst waarin het verhaal van Jozef weer verder wordt

uitgebeeld.

Er worden liedjes gezongen en we zingen dat we een kind van God zijn. Kinderen worden

aangeraakt en je ziet de emoties op hun gezicht verschijnen. Het mooiste is dat we deze

kinderen iets van Gods liefde mogen laten zien. We bidden voor alle kinderen persoonlijk en

veel kinderen bidden ook voor elkaar. Dat is zo mooi om te zien.

En dan is het toch wel tijd om naar bed te gaan, bij de één gaat het wat makkelijker dan bij

de andere. Soms zijn er tranen. Soms is er de ondeugd die naar boven komt…..

De laatste avond hebben we een kampvuur met marshmallows.

Woensdagmorgen hebben we een soort van talentenjacht waarin de groepjes iets mogen

laten zien van hun talenten. Omdat de kinderen zigeuners zijn wordt er veel gedanst op

zigeunermuziek. En wat kunnen ze dat goed!

Woensdagmiddag na de lunch is het tijd om weer naar huis te gaan. Binnen no time ligt

iedereen te slapen. Moe van alle indrukken en belevenissen.

Al met al was het een geweldig kamp en hopen en bidden we dat de kinderen iets

meenemen van wat ze hebben gehoord op het kamp. Dat, zoals we tegen elkaar zeiden, hun

huizen mogen worden gevuld met Zijn glorie.

Klik op de link voor videoverslag van het kamp

Kids kamp 2024 (youtube.com)

Nog twee en een halve week en dan hebben we onze eigen kinderdagen. Daarover in een volgende blog.

Jozef, Jozef

Durf maar weer te dromen

Ook al gaat het anders

Dan je had verwacht

Droom maar, droom maar

God gaat met je mee

Droom maar, droom maar

Hij laat je niet alleen

• 28 Juni 2024 - 12:46

Ina:

Wat een indrukwekkend verslag. Prachtig dat jullie de kinderen zulke prachtige dagen hebben bezorgd. Wat zullen ze nagenieten. En God zal de uitwerker zijn van alles wat jullie ze hebben meegegeven. Liefs, Ina

• 28 Juni 2024 - 13:32

Piet En Truus:

Wat mooi om te doen! [e-1f60d] Dan heb je er wel wat moeheid voor over! [e-1f64f] Dat het gezaaide mag opkomen.

• 28 Juni 2024 - 14:42

Dineke :

Wat een prachtig verslag en wat geweldig om dit voor de kinderen te mogen doen.

• 28 Juni 2024 - 20:26

Jan En Elly:

Wat mooi Henk, Diana. Het raakt mij als ik de liefde voel in jullie verslaafd. Veel zegen. Moge God steeds weer voorzien in alles wat jullie nodig hebben.

• 28 Juni 2024 - 20:30

Jan En Elly:

Sorry verslaafd moet verslag zijn. Jam en Elly

• 28 Juni 2024 - 22:57

Roel En Ankie :

Hallo Diana en Henk,

met zo’n verslag krijgen wij als buitenstaanders ook een beeld van wat er allemaal speelt bij de kinderen, indrukwekkend om te lezen van de schrijnende dingen waar je tegenaan loopt en tegelijk mooi dat hun zoiets kan worden aangeboden. Dank je wel en Gods zegen.